Sidor

tisdag 4 januari 2011

Vänskap på blodigt allvar

Författaren Jacqueline Wilson har skrivit en hel massa böcker för barn och unga, och hon är otroligt populär i sitt hemland England. Även här hos oss på Västra Frölunda bibliotek lånas hennes böcker ut väldigt mycket, både på svenska och engelska.

Jag hade inte läst någon bok av Jacqueline Wilson tidigare, och jag var väldigt nyfiken, så jag bestämde mig för att läsa boken Tvillingsjälar (på engelska heter den Secrets). Nu har jag läst den, och jag kan bara säga att om alla Jacqueline Wilsons böcker är lika bra, så förstår jag varför hon är så populär!

Tvillingsjälar handlar om Jewel och India som har det tufft, både hemma och i skolan. De längtar båda efter en riktig kompis, en bästis som de kan berätta allt för.
India drömmer sig bort från sitt liv i sitt fina hus, och är besatt av Anne Frank och hennes dagbok. Hon har en egen dagbok, som hon kallar för Kitty, precis som Anne Frank.
Jewel bor i en annan del av London med sin mamma och lillebror. I lägenheten bor också mammans nya kille och hans barn. Jewel skriver också dagbok, något som kommer att få stora konsekvenser för hennes liv.
En dag möts Jewel och India av en slump, och ganska snart förstår de att de har mycket gemensamt trots att deras liv verkar så olika. De blir snabbt bästisar. Tillsammans försöker de lösa en svår knipa som Jewel har hamnat i, men frågan är om de har valt rätt sätt? Det blir så spännande att jag inte kan lägga boken ifrån mig, jag bara måste få veta hur det går för Jewel och India.
Tvillingsjälar är en gripande och spännande berättelse om vänskap och föräldrar som sviker. Dessutom är den skriven på ett sätt som gör att den är roligt och sorglig om vartannat, och trots att det är ledsamt, så finns det hela tiden hopp. Läs den!
Jag tror att boken passar dig som är en ganska van läsare, och omkring 9-12 år.

Kolla på direkten om boken finns inne på ditt bibliotek i Göteborg, eller reservera den, HÄR.

PS! Glöm inte att vi på biblioteket har böcker på engelska också, och på en massa andra språk med för den delen. Kanonbra om du vill träna din engelska, eller läsa på ditt hemspråk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar