Sidor

måndag 17 januari 2011

Spännande fantasy

För en tid sedan tipsade Johanna M här i Bok och Blandat om Krigarprovet, som är första delen i den nya fantasyserien Dalia Drakviskaren, skriven av den danska författarinnan Ida-Marie Rendtorff.
Johanna M (som är en riktig fantasy-expert) gillade boken, och i samband med Bokjuryn 2010 passade även jag på att läsa den. Jag tyckte också den var riktigt bra! Jag har aldrig riktigt fastnat för fantasy tidigare, men på sista tiden har jag läst den ena bra fantasyboken efter den andra. Roligt!
Krigarprovet handlar om vänskap och förtroende, om starka känslor och svåra val, och inte minst om mod. Som läsare kastas man rakt in i äventyret, och det är spännande från första sidan. Jag sträckläste boken! Ett tips är att låna andra delen i serien, Magnetstenen, på en gång. Du kommer garanterat att vilja läsa hur det går för Dalia och Flamar.
Vill du se om boken finns inne på biblioteket, kolla i katalogen.
Gillar du gillar fantasy? Kom in till oss på Västra Frölunda bibliotek och botanisera i vår välfyllda hylla med Fantastiska äventyr! Där kan du hitta massor med härlig, fängslande fantasy. Både nya serier som Dalia Drakviskaren, och klassiker som till exempel berättelsen om Narnia.
Vi som jobbar på barnavdelningen tipsar också gärna, så fråga oss om du letar efter något nytt att läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar