Sidor

tisdag 5 oktober 2010

Rapport Fantasyprojekt



Drakar, Amuletter, Häxor, Hästar och Blodtörstiga monster! Sådant får jag aldrig nog av!
Jag håller ju på för fullt med mitt fantasyprojekt. Så jag har hunnit med en hel del äventyr sen jag skrev sist. Den som varit den främsta bladvändaren har varit Spejarens lärling, en jättespämnnande äventyrsbok. Den är inte direkt fantasy, men det finns monster, Kalkaraner, så där är i alla fall en av ingredienserna solklart uppfyllda. Boken är väldigt populär bland, typ 12 åriga killar.
När det gäller magi så får jag erkänna att Tamora Pierce är grymmast. Hennes bok Vild magi imponerade stort på mig, när det gällde beskrivningen av magin, väldigt vackert!

Den senaste boken jag plöjde heter Vägen följer hjärtat av Iselin B. Alvestad, en spännande fantasyberättelse om en flicka som känner till en magi där man talar med hjärtat. Hon dras in i äventyr där hon tvingas slåss mot en häxa som använder ismagi.
Vägen följer hjärtat påminde mig om Bröderna Lejonhjärta, och passar jättebra som högläsning, men kanske för något äldre än Astrid Lindgrens böcker.

Så, nu ska jag fortsätta att läsa, håller på med boken Magi, av Sage just för tillfället, men den verkar inte så bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar