Sidor

torsdag 14 oktober 2010

Blogtips!



När jag var på bokmässan, som ägde rum här i Göteborg för några veckor sedan så träffade jag flera författare. Bla, Kim Kimselius, som skriver historiska ungdomsromaner.
Hon satt vid ett stånd med böcker, iklädd en vacker klänning. Jag gick fram och pratade litet med henne, och hon berättade litet om hur det går till innan hon skriver sina böcker, att hon forskar, tar reda på en massa fakta om det hon ska skriva om. Hon brukar tom. resa till de platser hon skriver om! Det tycker jag är ambitöst.
Hon berättade även att hon hade en egen blog.
Nu har jag haft tillfälle att gå in och läsa på hennes blog. (Den ligger också på Blogger) Hon hade ett väldigt intressant inlägg i tisdags 12 oktober, om hur flaskvatten förstör miljön, och om hur stora företag tar vatten från befolkningen på många platser på jorden. Väldigt intressant!
http://kim-m-kimselius.blogspot.com/


Här är ett litet utdrag:




Inte nog med att petflaskorna läcker ut gift i vattnet vi dricker, flaskorna
slängs i vattnet, i havet etc. Det finns gigantiska områden ute i havet där
petflaskor snurrar runt, likt små öar av plastflaskor.

Vid en strand i
södra USA är stranden täckt av gamla petflaskor. Istället för finkornig sand,
ligger där miljontals småbitar av petplast blandat med miljontals petflaskor. En
vedervärdig syn. Ingen plats man vill bada på.




Kim verkar vara en författare som tänker mycket på miljön.


Jag ska försöka att dricka mindre flaskvatten!


Jag har precis lånat Kims senaste serie, som handlar om Nya Zeeland, ska börja läsa den snart.

Talar om senare vad jag tyckte om den!



Det var allt för idag!









1 kommentar:

  1. Hej Johanna
    Tack för ett mycket trevligt inlägg om min blogg. Lägger en länk till din blogg på min blogg. Kram Kim

    SvaraRadera