Sidor

onsdag 14 september 2011

Boktips från vinnarna i Låna Läs Skriv & Tävla!

Här kan ni  läsa två boktips från Samira, 12 år, vinnare av delat 2:a pris i Låna Läs Skriv & Tävla 2011:

Bara vara Jennie av Solveig Olsson-Hultgren
"Jag tycker den var jättebra. En riktig klassiker! Berättelsen var väldigt genomtänkt och ville ge ut ett budskap. Jag tror att det var att mammor skall sluta dricka, och att man skall vara glad för det man har. Jag tycker att boken är väldigt sorglig. Boken var verkligen intressant och spännande. Slutet var inte så som jag tänkt mig men det slutade ändå bra. Det var kul att få en omväxling på det jag brukar läsa och jag förväntade mig inte att den skulle vara så känslosam och bra. Om boken var längre borde det ha varit en ungdomsbok , men det är bra att yngre också får meddelandet."


Miss Amanda Hill: Upp i det blå av Lin Hallberg
"Jag tycker att boken började ganska tråkigt, men i mitten blev den bättre. Det som var tråkigt vara att inget hände i början, de fiskade och byggde en koja. Men sen när Amanda började skolan blev det mer underhållande att läsa boken. Amanda inspirerar mig att vara mig själv och inte bry mig om vad andra tycker, och det tror jag var budskapet med boken, vilket var bra. Boken var spännande hela tiden och man ville veta vad som skulle hända i slutet. Det enda jag inte fattade var att de skulle börja i fyr-sexan..."

Vi på biblioteket tror att de här böckerna passar för den som är 10 år och uppåt.  Reservera Bara vara Jennie här och Miss Amanda Hill här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar