Sidor

onsdag 14 juli 2010

Tredje boken om Kapten Svea är här!

Kanske har du redan läst de första böckerna om Superhjälten Kapten Svea?
Om inte så har du rolig och spännande läsning framför dig.
I första boken om Kapten Svea, Skatans nyckel, så upptäcker elvaåriga Svea, som bor i Stockholm att hon har ärvt superkrafter. Vilket ger henne ansvaret att ”Skåda mörkret varhelst det visa sitt anlete”, som det heter i Sveornas ordspråk. Hon måste inte bara skåda utan även bekämpa mörkret med sina superkrafter.
Jag gillar böckerna om Svea, och de blir bara bättre och bättre. Tredje boken, som heter Eldflugornas herre, bjuder på många överraskningar.
Jag tror jag gillar de här böckerna för att de inte är sådär svartvita som en del superhjältehistorier ibland är. Visst slåss hjältarna mot superskurkar, ja, alla klassiska ingredienser finns här. Men ont och gott kan inte skiljas åt med en knivskarp linje. De onda blir goda, de goda kan ha både girighet och ondska i sig, så man kan aldrig vara riktigt säker på hur det ska sluta. Det gör ju bara boken ännu mer spännande, tycker jag.
Dessutom gillar jag de invecklade kärlekshistorierna. Här är det inte självklart att kärleken som uppstår är för alltid, och så där overkligt trogen som den är i vissa berättelser. Nej, det är litet mer som det var på riktigt när man gick på mellanstadiet. Ena dagen kollade man in den killen, men nästa dag kanske det dök upp någon ny.
Har du läst böckerna om Svea?
Vad tyckte du?
PS. Rolig titel, Vet du vilken klassiker som titeln anspelar på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar