Sidor

måndag 19 juli 2010

Min favvo!













Alla har väl en Favorit- för-fattare?

Nu tänker jag i alla fall avslöja några av mina favoritförfattare när det gäller barn och ungdomsböcker.
Först ut kommer Nummero Uno, Number one:

Petter Lidbeck

Lidbeck är min favvo för att han har så vågat språk, och samtidigt ett bra budskap i sina böcker. Kan man…? Är bäst av hans småbarnsböcker, helt klart. Den handlar om en liten flicka som skadar sig själv på olika sjuka sätt. Som att borra sig i huvvet med en borrmaskin. Helt galet! OK, inte så mycket budskap kanske…
Men Lidbecks bästa böcker är de om Vinni. Jag har läst Vinni, pappa på söndag säkert tio gånger, (alltså som vuxen) Den handlar om Vinni, som är nio år och på sommaren bor med sin pappa på en ö som heter Söndag. Men Vinnis pappa är sååå himla omogen, jämfört med Vinni själv, så det är tur att Vinni är en smart tjej. Boken tar upp på ett jättebra sätt hur det kan vara att ha skilda föräldrar, och som barn tvingas medla i föräldrarnas kärlekshistorier. Boken är också väldigt rolig och jag rekomenderar den verkligen för alla åldrar.






Jag gillar även Världens elakaste fröken, Flickan utan minne, Flickan och presidenten och Den magiska kepsen

Det som de flesta av Lidbecks böcker har gemensamt är även att de har tjejer i huvudrollen, men böckerna är inte ett dugg ”tjejiga”för det!

Har du nån favvoförfattare?
Eller bryr Du dig inte om vem som skrivit en viss bok?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar