Sidor

fredag 23 juli 2010

Favvo nr 2

Nummer två ut på min topplista är en författare som (dessvärre) är död och begraven. Maria Gripe vill jag rekomendera, eftersom hon är en gammal favorit för mig.

Av hennes böcker gillar jag bäst Skuggserien. De är nog de böcker som påverkat mig starkast under min uppväxt, tror jag. Jag älskar den mystiska tonen, och att man kände igen sig, i båda systrarna, Berta och Caroline.

En annan bra bok av Gripe som jag verkligen rekomenderar är Tordyveln flyger i skymningen. Det är en mysteriebok, med övernaturliga grejer som händer. Den handlar om tre kompisar som över en sommar ska se över en tants hus. Huset är väldigt gammalt, och de förstår att huset döljer en stor hemlighet, men frågan är om det spökar i huset, eller vad är det som händer? Spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar