Sidor

måndag 23 maj 2011

Bokjuryvinnare!


I förra veckan offentliggjordes vinnarna i 2010 års Bokjury, Barnens egen jury, där svenska barn själva får rösta fram årets bästa svenska barnbok.

I Kategorin 6+ vann som vanligt en Lasse Maja bok, den har jag inte läst så det kan jag inte säga något om.
Kategorin 9+ Vann Ingelin Angerborn Sorgfjäril. Härligt! En klassisk, mystisk spökhisoria i Maria Gripe-stil. Välförtjänt!
Läs om Sorgfjäril här
I Kategorin ungdomsböcker vann Boken Jag finns av Maja Maria Henriksson. Jag känner bara... Why?? Försökte läsa denna bok, men efter drygt halva boken gått och endast ett fullständigt meningslöst ältande "Det är så synd om mig, jag vill ta livet av mig, det är så synd om mig, jag skär mig, det är så synd om mig varför är jag mobbad..." Så tröttnade jag verkligen. Klarar inte av böcker där det inte finns någon som hellst ljusglimt, fanns ingen som hellst anledning att läsa ut denna dåliga ungdomsbok.
Istället för "Jag finns" så tycker jag ni ska läsa Marie-Chantal Longs "Vad hatet gör kan ingen fatta", som handlar om en 16 årig tjej som känner sig utanför pga av sin övervikt. Hemma har hon det också jobbigt, hennes föräldrar har skillt sig och skaffat nya flick o pojkvänner, och bryr sig inte längre om henne. Historien är Väldigt svart i början, men när tjejen begår ett hemskt misstag så får hon sig en tankeställare. Bara för att man hatar, kan man göra vad som hellst mot sin omgivning då?

1 kommentar:

  1. Vi har också bloggat om vinnaren i ungdomskategorien "Jag finns" på ungdomsbibliotekariernas blogg Collaget. Vi tycker lite olika och det är ju det som är häligt vad gäller böcker och bloggar. Kolla in vad jag på Västra Frölunda tyckte om boken här:
    http://collaget.blogspot.com/2011/05/bokjuryn-och-vinnaren-ar.html

    Och vad Ann på Stadsbiblioteket tyckte om boken här:
    http://collaget.blogspot.com/2010/04/jag-finns.html

    Uppföljaren till "Jag finns" är på ingång till biblioteken. Den heter "Inte på riktigt, inte på låtsas" och kommer ut under sensommaren. Så här står det i BTJ-listan om boken:

    "Återigen får vi träffa Johanna som vi lärde känna i jag finns (2010). Nu är Johanna 17 år och har genomlidit grundskolan. Hon bor med sin mamma och hennes nye man. Men helt plötsligt är inte Johanna längre välkommen att bo hos dem och inte heller hos pappan och hans nya fru finner hon en fristad. Men sommarjobbet på Valand blir till en början hennes räddning. Men när hon drivs in i ett destruktivt förhållande med Oscar måste hon välja och bryta sig loss en gång för alla". (ur BTJ häftet 12 s. 72).

    http://collaget.blogspot.com/2010/10/jag-finns-av-maja-maria-henriksson.html

    SvaraRadera