Sidor

fredag 6 maj 2011

Ännu mer bra fantasy!

Jag har aldrig varit särskilt inne på fantasy, men sedan jag började arbeta på Västra Frölunda bibliotek så har jag verkligen fått upp ögonen för genren, mycket tack vare min arbetskamrat Johanna som tipsat mig om bra fantasyböcker.
På sista tiden har vi dessutom fått in en massa bra och spännande ny fantasy till biblioteket, bl a annat Jo Salmsons nya serie Häxfolket som jag tipsat om tidigare. Nu kommer ett fantasy-tips till!
Skämmerskans dotter är titeln på en ny bok av den välkända och grymt duktiga danska författarinnan Lene Kaaberböl, och det är en otroligt bra bok ni inte får missa!
Boken handlar om den 11-åriga flickan Dina. Dina har ärvt en speciell förmåga av sin mor. När Dina ser in i människors ögon kan hon se deras mörkaste hemligheter, och hon kan få dem att skämmas för de fel de har gjort. Dinas mor, som är en välkänd "skämmerska", säger att förmågan är en gåva. Fast för Dina känns gåvan mer som ett straff - ingen i byn vågar möta hennes blick, och hennes kompisar drar sig undan. Dina känner sig ensam, förtvivlad och arg.
Men så en sen kväll dyker en främmande man upp i huset och ber Dinas mor om hjälp. Hon skall få en mördare som vägrar erkänna sitt brott att skämmas. Dinas mor följer med till mannen till staden, men hon verkar orolig. Det är något mystiskt med den främmande mannen. Dina anar oråd, och beger sig till staden för att söka upp sin mor. Det visar sig snart att Dina kan få mer användning för sin förmåga än vad hon kunnat föreställa sig...

Som sagt, Skämmerskans dotter är en otroligt bra bok, när jag väl börjat läsa kunde jag knappt lägga boken ifrån mig. Det handlar om vänskap och svek, mod och rädsla, och det är rysligt spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar