Sidor

tisdag 5 april 2011

Fjäril


Hej, Lisa här och jag gör min VFU (praktik) just nu och befinner mig en vecka på Västra Frölundas Bibliotek. Jag läser till bibliotekarie på Linnéuniversitetet i Växjö. Nu har jag fått möjligheten att skriva inlägg på bokbloggen, vilket jag gör med stor glädje! Sonya Harnett, som tidigare har skrivit "Jag är Djävulen" har skrivit boken jag ska tipsa om, Fjäril.

Fjäril handlar om 14-åriga Aria. Aria kallas inom familj och kompisgäng för Plum men när hon skapar kontakt med grannen Maureen börjar hon kalla sig Ariella istället. Sen börjar hon forma en ny identitet. För Plum är inte särskilt populär i skolan men livrädd för att bli mobbad, därför är hon kvar i ett kompisgäng där hon egentligen blir sådär omedvetet mobbad av sina tjejkompisar, och som läsare frågar man sig varför hon fortsätter vara kvar.

Boken etsade sig fast på mig som en smetad nattfjäril. Jag kunde inte släppa den (så bered er på sträckläsning). Jag befann mig i den hela tiden då den skapade både obehag och orostankar, men på ett sådant sätt att man ville veta vad som skulle hända. Frågan var ju om det skulle båda gott eller inte? Hur ska det sluta? Vad kommer ske med Plum/Aria/Ariella som i sitt utanförskap skapar mantran, voodoo och nästintill självmordstankar? Maureen förändrar Plum, kallar henne Ariella och blir den vuxna förebild som Plum tidigare saknar. Kommer Maureen göra något fruktansvärt för att omvända Plum helt? Kommer hennes föräldrar upptäcka och ta tag i saker och ting eller kommer de stå kvar på samma ruta med sina antikvariatsamlingar när det värsta redan inträffat? Detta är en bok om utanförskap och föräldrar som inte tar tag i saker, eller förstår eller ser. Men det handlar även om den obeskrivliga kärleken syskon emellan och hur kompisar mobbar utan att de själva märker det. Fjäril etsade sig fast lika hårt som "Jag är Djävulen" och är ett mästerverk bland barn- och ungdomsböcker! /Lisa (VFU)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar