Sidor

måndag 7 mars 2011

Om världsrekord och vänskap

Min första världssensation är titeln på författaren Annalena Hedmans första bok, och det är härlig bok som gör dig på gott humör!
I Min första världssensation får vi följa Abbe, som är på lyxkryssning med sin mamma. Abbe tycker det är förskräckligt tråkigt, så hon ägnar tiden på kryssningsbåten åt att spela in berättelsen om sitt senaste sommarlov på sin mammas mobiltelefon. Den berättelsen får vi som läsare ta del av. Det kanske låter lite snurrigt, men det fungerar jättebra.
Berättelsen handlar om hur Abbe och hennes kompisar i byn Istermyrträsk försöker slå olika världsrekord för att komma med i Guiness rekordbok. De gör flera riktigt misslyckade och pinsamma försök. Bland annat försöker de hålla en vindruva i luften ovanför munnen, och det slutar med ett besök på sjukhuset. Till råga på allt blir de retade av ett gäng lite äldre killar i byn. Men Abbe vill inte ge sig, och de försöker igen...

Det här är en bok att bli glad av, som jag verkligen vill rekommendera! Den blandar humor och allvar, och har du väl tagit sig igenom de första sidorna, så har du inte tråkigt en sekund när du läser den.
Annalena Hedman har skrivit en bok till om Abbe och hennes kompisar i Istermyrträsk, som heter Den skräckslagne stekelsamlaren. Jag ser verkligen fram emot att läsa den, och hoppas att den är lika bra som Min första världssensation!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar