Sidor

tisdag 2 november 2010

Eva Ibbotson har gått bort



Jag tyckte det var mycket sorgligt att höra att en av mina favoritförfattare, Eva Ibbotson har gått bort. Hon blev 85 år gammal. Eva Ibbotson bodde i England, men föddes i Österrike. Det är imponerande att hon var produktiv enda in i det sista. Hennes senaste bok på svenska kom ut förra året, och heter Flykten från Berganien. Det är en jätthärlig bok som börjar med att flickan Tally får komma till en ny internatskola. Och vilken skola! Här tvingas man inte att gå på en endaste lektion om man inte vill! Men trotts detta skulle barnen aldrig missa en lektion, för de är så spännande! Ja, det är en underbar beskrivning av hur det skulle kunna se ut i en drömskola, tycker jag! Men snart börjar äventyret för Tally, då de åker på en resa med skolan, men tvingas på en farofylld flykt. Rekommenderas!
Ibbotson är även känd för de roliga böckerna om spökerna från Carra, som jag minns att jag skrattade gott åt när jag själv var i 10-års åldern.

1 kommentar:

  1. Oj, vad tråkigt att höra. Tycker väldigt mycket om Eva Ibbotsons böcker och Flykten från Berganien kunde jag inte lägga ifrån mig. Helt underbar bok. Kommer att sakna hennes underbara böcker, nu när det inte längre kommer några nya! Kan varmt rekommendera alla böcker hon har skrivit! Kram Kim

    SvaraRadera