Sidor

torsdag 10 februari 2011

Känslosam fantasy


Jag lovade ju att jag skulle återkomma när jag läst litet fler fantasyböcker. Nu har jag gjort det!
De jag särskillt kommer ihåg som jag läst på sistone är:

Väktaren och stenarna av Jonna Berggren
En magikers styrka av Niklas Krog
Reckless av Cornelia Funke
Monsterflickan av Stefan Ljungqvist
De dödas rike av Sofia Bergting

Väktaren och stenarna tyckte jag väldigt mycket om. En varm bok, jättebra skriven! Den handlar om en flicka som heter, som jag, Johanna. Hon känner sig litet annorlunda. Men inte på något magiskt sätt, det är nämligen så att hon inte berörs av kyla. När det är kallt ute så behöver hon ingen jacka, så har det alltid varit för Johanna. I första boken så börjar Johanna förstå vad hennes förmåga kan vara bra till. Hon möter nämligen någon som berättar för henne om Isporten, och världen bortom denna. Passar dig mellan 10-14 år ungefär

Monsterflickan: Här börjar det väldigt sorgligt och fint. Man får följa en liten flicka som varje natt förvandlas till ett monster. Det är så hemskt som det låter, för flickan! Hon är naturligtvis ett snällt monster, detta är inget hon själv har valt, åh, vad hon önskade att hon var normal, som alla andra!
Det är fint, man känner verligen med flickan. På slutet blir boken gastkramande spännande! Passar dig mellan ca 8 -11 år.

Enjoy the world of magic!

1 kommentar:

  1. Tycker också väldigt mycket om serien Isporten av Jonna Berggren. Kram Kim

    SvaraRadera