Sidor

måndag 10 oktober 2011

Tychos äventyr fortsätter

Tycho Flores äventyr heter Martin Widmarks senaste serie, som börjar med Den dansande djävulen, vilken rekomenderades här på Bok och blandat när den kom för något halvår sedan.

Nu har äntligen den efterlängtade fortsättningen kommit: Fyrtornet i Son Li, heter den. Och jag satte tänderna i den så fort jag såg den! Vad tyckte jag? Ja, Widmark gör mig inte besviken. Han fortsätter att spinna vidare på den magiska berättelsen om Tycho och hans vän. Men miljön är nu en helt annan, istället för att vara instängd i den hemska gruvan är nu Tycho ovan jorden, i en annan värld där han är omgiven av vänner. Detta gör att det blir som en helt annan bok, den täta stämningen i gruvan, och spänningen, ska han komma ut därifrån levande förbyts mot en annan spänning; Vem är Tycho? När Tyko i början får reda på vad han kommer ifrån så blir snart uppdraget istället att befria Tychos mor från den elaka Dansande djävulen, ett uppdrag som tycks nästan omöjligt...

Den är inte Riktigt lika andlöst spännande som 1:an, det får jag säga, men tillräckligt spännande för att jag snabbt ska läsa ut den, och längta till när den tredje och sista delen kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar