Sidor

tisdag 10 augusti 2010

Jag gillar!!!


Ibland blir man riktigt positivt överraskad av en bok man läser. Man hade inte förväntat sig någonting, och så får man en omskakande läsupplevelse. Precis så var det när jag läste ungdomsboken Emmy Moréns dubbla liv, av Barbara Voors. Boken består enbart av en brevväxling mellan den 16 åriga Emmy Morén, och en annan (?) Emmy Morén, som är 29 år gammal och jobbar som skådespelare i Stockholm. Den yngre Emmy skriver att hon funnit den äldre Emmys namn och adress på Internet, och skiver ett öppenhjärtligt brev till henne. Då hon får ett lika öppenhjärtligt svar, så startar en mycket intressant brevväxling mellan de två tjejerna. De berättar om sina drömmar, kärleksbekymmer och vardagsproblem för varandra.
Jag tycker att det är ett genialiskt drag av författaren att på detta sätt spegla hur svårt livet kan vara, i olika skeden. De bekymmer man hade i tonåren är inte desamma, som man har när man blir äldre, men trotts att livet borde förbereda dig för allt så står du där ändå och behöver en vänns hjälp.
Boken fick mig att fundera en del på livets gång. Jag tycker boken passar för alla åldrar; läs den om du är 15 eller har fyllt 30.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar