Sidor

fredag 11 juni 2010

Somrig konstbok



Du har väl läst den härligaste konstboken som skrivits för barn?


Linnea i målarens trädgård. Har du då sett den animerade filmen?


Inte? I så fall ska du passa på för på Frölundabiblan finns nu både bok och DVD i ett.




Jag kan berätta om boken (eftersom jag är en nördig biliotekarie så har jag läst boken, men inte sett filmen...)


Den handlar om Linnea som älskar blommor. (Precis som jag) Och hon älskar även vackra tavlor på naturföremål, som tex blommor. Därför gillar hon konstnären Caude Monet. Hon sitter ofta och drömmer i sin kompis konstbok "Tänk att få stå där på bron och se alla blommor på riktigt", drömmer Linnéa. Och se, det går att ordna på riktigt! Hennes kompis tar med henne på en oförglömlig resa till Monets trädgård i Frankrike.


Det här är en såndär bok som gör att man får otrolig reslust: Åh, vad jag själv skulle vilja åka till Frankrike och se: PÅ RIKTIGT!


/Johanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar