
Extra lätt att läsa heter en serie med böcker. Det är böcker med bara stora bokstäver, versaler. Extra lätt att läsa är för dig som precis har börjat läsa och gillar roliga, gulliga, spännande böcker!
Alldeles ny är Poppes pinnar, en bok av Margareta Nordqvist. Poppe är en hund som bor på en bondgård tillsammans med Pelle. Pelle har en egen katt som heter Pyret och en bästis som heter Ella. Ella har också en hund, Bella, som är bästa kompis med Poppe. Poppe älskar att leka med pinnar och med hundkompisen Bella. En dag när Pelle och Bella går ner till sjön så springer Poppe genast ner till vattnet och börjar bada. Pyret har följt efter och tycker vattnet ser spännande ut. Plötsligt ramlar Pyret i vattnet men hon kan inte simma. Hur ska det gå?
Att det är bra att kunna simma vet Omar och Axel i bokserien Solgatan 1. I boken Simskolan av Helena Bross kan du läsa om hur Axel och Omar går till simskolan med klassen. Axel och Omar övar och övar för att lära sig simma. Och Axel tycker det är jättekul men Omar tycker det är kallt i bassängen. Omar fryser och vill helst inte simma. Allt fler i klassen lär sig simma och när man kan simma får man vara i den stora bassängen. Där får Axel och klasskompisarna leka med leksaker och snart är bara Omar kvar i den lilla bassängen. Axel tycker han ser ensam och ledsen ut. Hur ska Axel kunna hjälpa Omar?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar