Sidor

onsdag 14 oktober 2009

Författaren har svarat...

på frågor som Ore och Babbel har ställt om Fredde, Mimmi och Zacki!

Så här svarar Kerstin Lundberg Hahn.

1. Varför skriver du böckerna om Mimmi, Fredde och Zacki? Är det några som du känner?
Fredde, Zacki och Mimmi finns inte i verkligheten. De är påhittade men jag funderade väldigt mycket på dem och deras liv innan jag började skriva så det känns för mig som om de är verkliga. Kanske bär var och en av dem små spår av mig själv? Och kanske har de också ett och annat drag av barn i deras ålder osm jag har träffat? Så är det nog med alla mina bokfigurer att de har lite av mig i sig och lite av andra jag mött.

2. Har det som sker i böckerna hänt på riktigt eller fantiserar du bara ihop allt?
Jag fantiserar ihop det mesta, men blir ofta inspirerad av saker som händer i verkligheten. I Stormens ögon är det ju Mimmis granne som blir rånad på en väska. Den tanken väcktes av en notis i GP om en äldre dam som blivit frånryckt sin väska av två killar på moped. Notisen finns med i boken, på sid 38. Det enda jag har lagt till är sista meningen "det är oklart om det finns något samband med ..."

3. Ska du skriva fler böcker om gänget?
Just nu har jag paus med de böckerna. Nästa höst kommer en annan slags bok för något yngre barn (6-9 år) och jag håller på med en annan spänningsbok, men som inte är en deckare. Kanske blir det mer om Fredde, Zacki och Mimmi senare.

4. Hur lång tid tar det för dig att skriva en bok?
Mellan 6 och 12 månader ...

5. Skriver du på någon bok just nu?
Ja, det gör jag som sagt var. Men jag vet inte riktigt hur jag ska få ihop den ännu, så vi får se hur det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar